Cursus

Het architectencontract

Goede afspraken maken goede vrienden
Inschrijven
DI 5 JUNI 2018
Mechelen
Technopolis
DI 19 JUNI 2018
Leuven
Brabanthal
DO 21 JUNI 2018
Zwijnaarde (Gent) - WACHTLIJST
Huis van de Bouw

Bouwen is uitgegroeid tot een complexe materie waarbij steeds meer partijen betrokken zijn. Het maken van goede afspraken vormt vandaag meer dan ooit een belangrijke voorwaarde om problemen en cours de route te vermijden.

 

Tijdens deze opleiding focussen we op het architectencontract in de traditionele samenwerkingsvorm (klassieke driehoek bouwheer-aannemer-architect).

We frissen de belangrijkste basisprincipes van het contracteren op en bespreken de opbouw van het architectencontract: welke parameters dient u in rekening te brengen, wat neemt u beter wel / niet op, hoe stemt u uw contract af op het type bouwheer of project, wat met wijzigingen doorheen het bouwproject ?…

 

Een aantal recente evoluties in rechtspraak en wetgeving hebben een belangrijke impact uitgeoefend op de afspraken die bouwheer en architect in het kader van een traditioneel bouwproces aangaan.

We overlopen de verschillende wijzigingen en tendensen, en bespreken de impact ervan op de architectenovereenkomst.

 

Tot slot geven we een overzicht van belangrijke aandachtspunten en veel voorkomende valkuilen en hiaten die een impact uitoefenen op uw verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden als architect binnen het bouwproces.

terug naar overzicht

Programma

17u00

Ontvangst

17u30

Basisprincipes van het contract

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Contracteren? Maatwerk!
  • Parameters: type bouwheer, type project, budget…
  • Pre-contractuele fase - contractuele fase – uitvoeringsfase
18u00

Inhoud van de overeenkomst

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Wie bepaalt de inhoud
  • Wijze van formulering
  • Omschrijving opdracht
  • Budget
  • Omschrijving takenpakket
  • Afspraken rond uitvoering van de overeenkomst
  • Afspraken rond loyaal samenwerken
  • Informatieverplichting + hoe informeren
  • Afspraken rond einde overeenkomst
  • Afspraken rond ontbinding overeenkomst
  • Afspraken rond veranderbaarheid van de overeenkomst
19u00

Pauze

(met broodjesmaaltijd)

19u30

Recente wetswijzingen en evolutie rechtspraak

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Wijzigingen inzake handelspraktijken en Wetboek Economisch Recht
  • Arrest van 5/9/2014 mbt In solidum-aansprakelijkheid
  • Arrest van 19/5/2016 mbt beperking architectenopdracht tot gesloten ruwbouw
  • Arrest van 9/1/2017: tegelarrest
  • “Licht” verborgen gebreken
  • “Ernstig” gebrek (stabiliteit, waterdichtheid)
  • Impact van nieuwe wetgeving: omgevingsvergunning, nieuwe verzekeringswet, GDPR
20u00

Veel voorkomende valkuilen en hiaten

20u45

Vragenronde

21u00

Einde

Praktisch

Data & locatie

MECHELEN: Di 5 juni 2018
Technopolis, Technopolis, Technologielaan, 2800 Mechelen


LEUVEN: Di 19 juni 2018
Brabanthal, Brabanthal, Brabantlaan 1, 3001 Leuven


ZWIJNAARDE (GENT): Do 21 juni 2018
Huis van de Bouw, Huis van de Bouw, Tramstraat 59, 9052 Zwijnaarde (Gent)

Tijdstip

Ontvangst vanaf 17.00u.
Aanvang om 17.30u stipt.
Einde omstreeks 21.00u.

Deelnameprijs

Leden NAV: € 115,00
Niet-leden: € 175,00
Tot 40% korting met de KMO-portefeuille.
Opleidingspremies mogelijk via Liberform.
Deze bijdrage geeft recht op deelname aan het volledige programma, lesmateriaal en catering. U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving.

Meer info

Voor alle vragen rond deze opleiding kan u terecht op
www.vitruviusacademy.be
info@vitruviusacademy.be
tel. 02 212 26 99

Inschrijven

NAV-lidnummer:

Enkel NAV-leden Om automatisch het formulier in te vullen kan je hierboven de eerste 2 letters van uw familienaam invoeren, gevolgd door uw NAV-lidnummer (uw NAV-lidnummer vindt u terug op uw NAV-lidkaart), klik daarna op OK.
Bedrijfsgegevens (facturatieadres)
Bureau:
Contactpersoon: *
Contact e-mail: *
Facturatieadres: *
Postcode: *
Gemeente: *
Tel:
BTW:
Indien uw facturatieadres afwijkt van deze gegevens, dan kan u dit hierboven aanpassen.
Enkel aanvinken indien uw kantoor/organisatie werkt met eigen bestelbon en referentienummer die dient vermeld te worden op uw factuur.
Na deze inschrijving, mail uw bestelbon door naar kv@nav.be.
Aantal deelnemers:
Gegevens deelnemer
Lid: *



Lidnummer:

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 2
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 3
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 4
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 5
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 6
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 7
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 8
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 9
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 10
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Locatie



Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Dan kan u hier al uw vraag formuleren en ontdekt u het antwoord op tijdens de infosessie.

 

Uw vraag:
Opmerkingen:
* Verplichte velden
 
Opgelet: Na uw inschrijving ontvangt u een mail voor de goede ontvangst van uw inschrijving.
Een definitieve bevestiging van uw inschrijving met routeplan volgt per post en/of per mail.
Gemandateerd door:
DISCLAIMER
De persoonsgegevens die naar aanleiding van het invullen van dit inschrijvingsformulier worden meegedeeld, worden verwerkt in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 8/12/1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer. NAV kan de gegevens van de inschrijver gebruiken in het kader van het event, met het oog op het evalueren en ontwikkelen van de dienstverlening en voor belangenbehartiging. De inschrijver erkent en aanvaardt dat NAV tevens, teneinde financieel in staat te zijn om het event aan de gestelde voorwaarden aan te bieden, de inschrijvingsgegevens meedeelt aan de hierboven vermelde partners van het event ter promotie van hun producten of diensten naar de inschrijver en dit gedurende een periode van 6 maanden vanaf het event, tenzij de inschrijver zich hiertoe eerder tegen de partner verzet. Elke inschrijver heeft te allen tijd het recht de over hem gehouden persoonsgegevens in te zien en te verbeteren op de maatschappelijke zetel van NAV, aan de Willebroekkaai 37 te 1000 Brussel.
GEDRAGSCODE SYNTRA VLAANDEREN
De gedragscode is een inspanningsverbintenis van de gemandateerde (organisatie) en zijn (haar) betrokken medewerkers, die aan de cursisten kenbaar gemaakt zal worden voor de aanvang van elke dienstverlening.
Download hier de gedragscode.