Cursus

Kostencalculatie & prijszetting

Archipreneur workshops
Inschrijven
WO 16 NOVEMBER 2022
WO 23 NOVEMBER 2022
WO 30 NOVEMBER 2022
Antwerpen
Bluepoint
VR 3 MAART 2023
VR 10 MAART 2023
VR 17 MAART 2023
Brussel
Muntpunt
DO 14 SEPTEMBER 2023
DO 28 SEPTEMBER 2023
DO 9 NOVEMBER 2023
Hasselt
UHasselt (Oude Gevangenis)
DI 20 FEBRUARI 2024
DI 5 MAART 2024
DI 19 MAART 2024
Gent
Zebrastraat
DO 10 OKTOBER 2024
DO 17 OKTOBER 2024
DO 24 OKTOBER 2024
Kortrijk
Howest - The Penta

Kostencalculatie & prijszetting

'Als architect kan je nu eenmaal niet veel verdienen', een vaak gehoorde en toch volledig foutieve uitspraak. Een goede archipreneur is wel degelijk in staat om sterke ontwerpen af te leveren, goed te verdienen en te leven én zich hier comfortabel bij te voelen. We kunnen je al zeggen: 'het' ereloon om dit te bereiken bestaat niet, alleen jijzélf bent in staat de voor jou correcte prijs te zetten. 

 

Een pak architecten doen niet aan tijdsregistratie en nacalculatie. Een grote meerderheid van diegene die wel aan tijdsregistratie doen, gaan er niet mee aan de slag. Een gemiste kans, want kostencalculatie is namelijk essentieel om inzicht te krijgen in de financiële kant van je onderneming. Hoeveel kost een project nu echt? Wat is mijn kostprijs per uur? Met je kostenstructuur in het achterhoofd, leggen we je uit welke prijszettingsmethodes er bestaan en wat voor jou als architect kan werken. We nemen je ook mee in het verhaal van price bracketing, een vaak toegepaste en succesvolle techniek. Tot slot vertellen we hoe je je klant overtuigt. Wanneer en hoe bespreek ik mijn prijs? Hoe ga ik om met extraatjes?


Voor wie? 

Voor architect-zaakvoerders en (zelfstandige) medewerkers van architectenkantoren die wensen te starten met kostencalculatie en strategische prijszetting.

 

Wat kan je verwachten...
te kennen na deze workshopreeks?

  • Het verschil tussen cost-based pricing, value-based pricing en market-based pricing

 

te kunnen? 

  • Je kosten in kaart brengen
  • Je kostprijs per uur berekenen
  • Een strategische verkoopprijs zetten
  • Je prijs communiceren naar klanten

 

te begrijpen? 

  • Het belang van kostencalculatie
  • Het belang van een bedrijfsstrategie: prijszetting vloeit voort uit strategische keuzes zoals missie, visie, ideale klant, etc.
  • Het belang van zelfzekerheid bij het zetten en communiceren van een prijs

 

Kortom, na deze workshopreeks ben je in staat een strategische en doordachte prijs te zetten die de waarde van jouw werk weerspiegelt en je in staat stelt winst te maken. 

 

Door wie? 

Simon Gryspeert

Simon Gryspeert is adviseur en projectmanager bij Flanders DC, voluit Flanders District of Creativity, hét aanspreekpunt voor ondernemers in de creatieve sector. Hij begeleidt er ondernemers en geeft workshops over onderwerpen als prijsbepaling, business modellen en crowdfunding. Bij Flanders DC beheert hij ook prijsinzicht.be, een van de meest gebruikte prijsbepalingstools in Vlaanderen. Daarnaast werkt Simon ook op projecten om de Vlaamse modesector te verduurzamen en runt hij met enkele vennoten Huff & Puff pocketwear, een startup die de stoffen zakdoek opnieuw uitvond. In een eerdere job startte hij bij UNIZO de werking voor freelancers op. 

 

Robin Cuypers

Robin Cuypers van STREVER geeft sinds 2018 hardwerkende ondernemers zekerheid over hun prijzen, zodat ze geen geld op tafel laten liggen en eindelijk kunnen vragen wat ze waard zijn. Hij gelooft dat groei onvermijdelijk is met een gedetailleerde kostprijsberekening, correcte prijszetting en doeltreffende prijscommunicatie. Door zijn achtergrond in boekhouden en marketing bezit hij over zowel de nodige financiële als commerciële vaardigheden om doordachte prijsstrategieën op te stellen. Dat doet hij voornamelijk voor kleine bedrijven uit de meest diverse sectoren, waaronder ook architecten, interieurarchitecten, bouwbedrijven en meer.


Paulien Gekiere

Paulien is de bezieler van Dear Architects. Dear architects heeft als missie om van fantastische architectenbureaus ook fantastische bedrijven maakte. Ze ondersteunt daarbij vennoten om, binnen onze uitdagende sector, werk te maken van sociaal duurzaam ondernemen. Als gastdocent behoort ze tot de vakgroep Management KULeuven, facutleit architectuur. Ze is interieurarchitect en specialist erfgoed van opleiding maar besloot na 4 jaar in het vak om zich toe te spitsen op het management van architectenkantoren. Ze doet dit met een bijzondere interesse in acquisitie, finance, planning en projectmanagement. Ze werkte samen met: Marge architecten, aNNo architecen, Vai en NAV. Tot slot zet ze zich in om te pleiten voor een betere sociaaleconomische positie voor architectuurwerkers. Dit doet ze door te schrijven en te onderzoeken.

 

Bij Archipreneur staat de ondernemende architect centraal. Als zaakvoerder van een architectenkantoor word je immers vaak geconfronteerd met ondernemersvraagstukken. Niet enkel hoe je deze oplost is van belang, maar ook waarom. Met de workshops van Archipreneur willen we architecten antwoorden bieden aan de hand van inzichten en praktische tools. Onmiddellijk toepasbaar in de praktijk. Resultaat? Je ondernemersmindset en -vaardigheden zijn aangescherpt en je gaat efficiënter en productiever te werk. 

terug naar overzicht

Programma

Workshop 1: mindset & kostencalculatie

Robin Cuypers & Paulien Gekiere

Ondernemersmindset als architect 

  • Een aantal veelvoorkomende, foutieve gedachtes ontkracht
  • Het belang van een bedrijfsstrategie
  • De projectarchitect versus de archipreneur 

 

Kostencalculatie 

  • Voordelen en belang van kostencalculatie
  • Verschil kostprijs en verkoopprijs  
  • Hoe breng ik mijn kosten in kaart? 
  • Hoe bereken ik mijn kostprijs per uur?

Workshop 2: prijszetting

Simon Gryspeert & Paulien Gekiere

Prijszetting

  • De verschillende prijszettingsmethodes
  • Welke methode of combinatie van methodes kan ik toepassen?
  • Price bracketing
  • In regie, forfait, percentage?

 

Voorbeeld uit de praktijk

Workshop 3: prijscommunicatie

Robin Cuypers & Paulien Gekiere

Prijscommunicatie

  • Hoe en wanneer de prijs communiceren?
  • Hoe omgaan met extra’s?
  • Enkele principes van prijspsychologie

 

Voorbeeld uit de praktijk

Praktisch

Data & locatie

ANTWERPEN: Wo 16 november 2022, Wo 23 november 2022 en Wo 30 november 2022
Bluepoint, Filip. Williotstraat 9, 2600 Antwerpen


BRUSSEL: Vr 3 maart 2023, Vr 10 maart 2023 en Vr 17 maart 2023
Muntpunt, Munt 6, 1000 Brussel


HASSELT: Do 14 september 2023, Do 28 september 2023 en Do 9 november 2023
UHasselt (Oude Gevangenis), Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt


GENT: Di 20 februari 2024, Di 5 maart 2024 en Di 19 maart 2024
Zebrastraat, Zebrastraat 32, 9000 Gent


KORTRIJK: Do 10 oktober 2024, Do 17 oktober 2024 en Do 24 oktober 2024
Howest - The Penta, Sint-Martens-Latemlaan 1B, 8500 Kortrijk

Tijdstip

Om 13.30 uur stipt start de workshop. Er wordt een pauze voorzien van een halfuur. Einde omstreeks 17.30 uur.

De totale opleidingsduur voor deze opleiding is 12u00, inclusief pauzes.

Deelnameprijs

Leden NAV en AiNB: € 775,00 excl. btw
Niet-leden: € 1030,00 excl. btw
Deze bijdrage geeft recht op deelname aan het volledige programma, lesmateriaal en catering. Je ontvangt een bevestiging van je inschrijving.

Tot 30% korting met de KMO-portefeuille.
Registratienummer NAV: DV.O101585

Opleidingspremies mogelijk via Liberform.

Meer info

Voor alle vragen rond deze opleiding kan je terecht op
www.vitruviusacademy.be
info@vitruviusacademy.be
tel. 02 669 22 80

Inschrijven


Log in op je account

NAV-lid? Gebruik je NAV login-gegevens

E-mailadres of NAV-lidnr.:
Paswoord: